מחלקת מחקר
תובנות משנות למידה
מחלקת המחקר
המחלקה עוסקת בפיתוח ידע חדשני בתחומי החינוך, הטכנולוגיה והלמידה הדיגיטלית, תוך שימת דגש על השפעתם של פתרונות אלו על סטודנטים, מרצים ומוסדות אקדמיים. אנו שואפים להנגיש תובנות מבוססות נתונים שיסייעו בקבלת החלטות ויתמכו בהכוונת פתרונות אפקטיביים לאתגרים של עולם ההשכלה הגבוהה.
מהווה את ליבת החדשנות שלנו ומספקת מרכז ידע לפיתוח פתרונות למידה מותאמים ומבוססי נתונים. אנו חוקרים לעומק את השפעתן של טכנולוגיות למידה, מערכות מידע חינוכיות, והיבטים פדגוגיים וחברתיים של למידה מקוונת. מתוך שאיפה להוביל שינוי בחינוך, אנו מפתחים תוכניות חינוך וכלים חדשניים המפנים תשומת לב לצרכים המשתנים של תלמידים ומוסדות חינוך, ומעצימים את חוויית הלמידה בעידן הדיגיטלי.
השפעת חוויה דיגיטלית וחשיבה ביקורתית על זיהוי מידע כוזב: הערכה ניסויית של התערבויות לליטרציה דיגיטלית
מחקר זה בוחן את השפעתן של שלוש התערבויות לליטרציה דיגיטלית — עידוד חשיבה ביקורתית, תרגול חווייתי וקבוצת ביקורת — על יכולת זיהוי חדשות כוזבות וכוונות התנהגות מקוונת. 609 משתתפים חולקו אקראית לקבוצות, נחשפו לציוץ מזויף בנושא משבר הדיור, ודירגו את אמינותו. הממצאים מצביעים על יעילות גבוהה יותר של ההתערבויות בהשוואה לקבוצת הביקורת, עם מנגנוני תיווך של חשדנות, תפיסת דיוק והבנת תוכן.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר ענת תודר אלון, ד׳׳ר הילה טהר
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
תקשורת ועמידות נפשית של סטודנטים דור ראשון להשכלה בהשוואה לסטודנטים להורים אקדמאיים
סטודנטים דור ראשון להשכלה, בני 25 ומעלה, רובם בני דור Y, מפגינים עמידות נפשית גבוהה יותר לעומת עמיתיהם עם הורים בעלי השכלה אקדמית. המחקר, שכלל 307 סטודנטים בגילים 18-64, מצא קשר בין שימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת לבין דימוי עצמי חיובי, מוטיבציה ותחושת אושר.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר גליה כהן זלכה, פרופ׳ אורית אבידב-אונגר
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
השלכות הפער הדיגיטלי על תהליך הלמידה במהלך משבר הקורונה
במהלך משבר הקורונה, סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ביווחו על קשיים משמעותיים בלמידה מקוונת בשל גישה מוגבלת לאינטרנט.גישה מוגבלת לאינטרנט פוגעת בתהליך הלמידה, במוטיבציה וביעילות העצמית ועשויה להוביל להרחבת פערים בין סטודנטים עם גישה מלאה לבין אלו עם גישה מוגבלת. המחקר ממליץ להרחיב את השימוש בפורומים דיגיטליים בקורסים כדיי ליצור קהילת למידה תומכת.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר ענת תודר אלון, ד׳׳ר הילה טהר
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
אתגרים ביישום מערכות CRM: מחקרי מקרה ויישום מודל גורמי הצלחה קריטיים
במאמר זה נבחנו שלושה ארגונים ישראליים שהטמיעו מערכות CRM, על פי מודל גורמי ההצלחה הקריטיים (CSF) של Holland & Light שהותאם מ-ERP ל-CRM. הממצאים מדגישים את חשיבות המעורבות הניהולית, התאמת המערכת לתהליכים ארגוניים וראיית CRM כתפיסה ארגונית כוללת, ולא רק פרויקט טכנולוגי. הכרה בדמיון ובשוני בין יישומי ERP ו-CRM מאפשרת התאמות טקטיות ואסטרטגיות להצלחה.
נושא: מערכות מידע
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד׳׳ר רוי דה סילבה
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
עמדות תלמידים על למידה מקוונת באמצעות זום בתקופת משבר ה-COVID-19
מחקר זה בוחן את עמדות התלמידים למאפייני הלמידה בזום ואת היחס לאיכות ההוראה ודרכי הלמידה, - כשנה לאחר פרוץ משבר ה-COVID-19. הממצאים הראו כי רוב התלמידים מרוצים מהלמידה בזום וכן- נוצר שיפור משמעותי ביחס של התלמידים ללמידה זאת.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר גליה כהן זלכה
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
שימוש בכלים דיגיטליים ובמיומנויות למידה דיגיטליות בקמפוסים רב-תרבותיים בהשכלה הגבוהה, בעת משבר הקורונה
משבר הקורונה גרם למוסדות להשכלה גבוהה להתארגן 'בזמן אמת' להמשך הלימודים באופן מקוון. מחקר זה בוחן באילו כלים ובאילו מיומנויות דיגיטליות, נעשה שימוש בלמידה בתקופת זאת. וכן - האם כלים ומיומנויות אלו מתאימים לסטודנטים ממגזרים שונים בעלי מאפיינים שונים?
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר גליה כהן זלכה, ד''ר עידית פינקלשטיין, ד׳׳ר רויטל כהן
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
אינטליגנציה סביבתית במערכת ניהול למידה (LMS)
השימוש הנפוץ במערכות ניהול למידה (Learning Management System-LMS) במוסדות אקדמיים מחייב פתרונות להנגשת מערכות אלו ולקחת בחשבון את ההבדלים בין הסטודנטים. Ambient Intelligence הוא כלי אופציונלי למטרה זו. מכיוון שמערכות מבוססות Ambient Intelligence מאפשרות גישה אישית למשתמש הקצה.
נושא: מערכות מידע
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
עיצוב ותכנון קורס אנגלית מקוון לפי מודל CEFR עבור מוסדות להשכלה גבוהה בישראל
קבלת תואר בוגר במוסדות להשכלה גבוהה במדינת ישראל מותנית בהוכחת ידע באנגלית. לצורך כך שולבו במסגרת תכניות הלימודים השונות קורסים ללימוד אנגלית ברמות השונות על פי תקן ה CEFR האירופי. מאמר זה עוסק בהכנה של קורס היברידי העונה על דרישות ומותאם לסטודנטים.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
משחוק בהשכלה גבוהה – יישום קורס באנגלית כשפה זרה CEFR-על פי ה
משחוק (Gamification) מוגדר כשימוש בעקרונות מעולם המשחק על מנת לשנות התנהגות, לייצר הנעה, להקנות. למרות יתרונותיו, 'משחוק' - gamification אינו נמצא בשימוש נרחב בהשכלה גבוהה. המחקר בדק את הכללתו בלימודי מכינה קדם אקדמית: באיזו מידה הפעילות האינטראקטיבית מסייעת ברכישת מיומנויות למידה ואוצר מילים.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי
סטטוס: פוסטר מחקרי
מרחב פיזי בהוראה אקדמית פוסט קורונה
מעבר סטודנטים ללמידה ביתית מאתגר המוסדות להשכלה גבוהה שלא מעניקים לסטודנטים מרחב פיסי שיש בו בכדי להתאים למציאות החדשה ולדרכי הלמידה החדשות. המרחב הפיסי שבו לומדים הסטודנטים נשאר כמות שהוא, שעה שחלק מהקורסים נלמד בפורמט Zoom או בפורמט HyFlex (המשלב הוראה פרונטאלית והוראה ב Zoom). המחקר בוחן דרכים להתמודד עם אתגר זה.
נושא: Ideation
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי
סטטוס: מצגת מחקר
מממן: בתהליך גיוס מימון
למידה מעורבת: טכנולוגיה ושיטות הוראה יעילות בהשכלה גבוהה
מאמר זה מעריך את היישום של למידה מעורבת באקדמיה, ומשווה את יעילותה להוראה מסורתית באמצעות הישגים אקדמיים ואינטראקציה עם התוכן. המחקר מתאר את האתגרים בהפקת תכנים דיגיטליים ומדגיש את התרומה של למידה מעורבת לשיפור תהליך ההוראה בהשכלה גבוהה.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, אייל לייפר
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: הקריה האקדמית אונו
נוכחות הוראה וחברתיות בחללי וירטואליים ולמידה מעורבת
נוכחות הוראה וחברתיות מקוונות מעצימות את תחושת האתגר, היעילות העצמית והמוטיבציה של סטודנטים בקורסים וירטואליים ומעורבים. במחקר משולב שכלל 484 משתתפים ממוסדות בישראל, נמצא שקשרים אלו חלים גם בקורסים וירטואליים וגם בקורסים מעורבים. המחקר ממליץ על עיצוב סביבות למידה תומכות ומשמעותיות להמשך המחקר מנקודת מבט המרצים.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר גליה כהן זלכה, ד׳׳ר רויטל כהן
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
תחושת אתגר, איום, מסוגלות עצמית ומוטיבציה בקרב
סטודנטים הלומדים בקורסים וירטואליים ומשולבים
המחקר בוחן את תחושות הסטודנטים כלפי למידה בקורסים וירטואליים ומשולבים, ואת השפעתן על מוטיבציה, תחושת מסוגלות, ואתגר מול איום.
הממצאים מצביעים על קשרים מובהקים בין התחושות לבין הצלחה והתמדה בלמידה, וכן הבדלים בין תחומי לימוד ושנות לימוד.
המחקר מדגיש את חשיבות עיצוב הסביבה הלימודית תוך הבנת הרגשות הסובייקטיביים של הלומדים.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר גליה כהן זלכה, ד׳׳ר רויטל כהן
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
משחוק בהשכלה גבוהה – יישום קורס באנגלית כשפה זרה CEFR-על פי ה
משחוק (Gamification) מוגדר כשימוש בעקרונות מעולם המשחק על מנת לשנות התנהגות, לייצר הנעה, להקנות. למרות יתרונותיו, 'משחוק' - gamification אינו נמצא בשימוש נרחב בהשכלה גבוהה. המחקר בדק את הכללתו בלימודי מכינה קדם אקדמית: באיזו מידה הפעילות האינטראקטיבית מסייעת ברכישת מיומנויות למידה ואוצר מילים.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי
סטטוס: פוסטר מחקרי
תקשורת ועמידות נפשית של סטודנטים דור ראשון להשכלה בהשוואה לסטודנטים להורים אקדמאיים
סטודנטים דור ראשון להשכלה, בני 25 ומעלה, רובם בני דור Y, מפגינים עמידות נפשית גבוהה יותר לעומת עמיתיהם עם הורים בעלי השכלה אקדמית. המחקר, שכלל 307 סטודנטים בגילים 18-64, מצא קשר בין שימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת לבין דימוי עצמי חיובי, מוטיבציה ותחושת אושר.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר גליה כהן זלכה, פרופ׳ אורית אבידב-אונגר
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
מרחב פיזי בהוראה אקדמית פוסט קורונה
מעבר סטודנטים ללמידה ביתית מאתגר המוסדות להשכלה גבוהה שלא מעניקים לסטודנטים מרחב פיסי שיש בו בכדי להתאים למציאות החדשה ולדרכי הלמידה החדשות. המרחב הפיסי שבו לומדים הסטודנטים נשאר כמות שהוא, שעה שחלק מהקורסים נלמד בפורמט Zoom או בפורמט HyFlex (המשלב הוראה פרונטאלית והוראה ב Zoom). המחקר בוחן דרכים להתמודד עם אתגר זה.
נושא: Ideation
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי
סטטוס: מצגת מחקר
מממן: בתהליך גיוס מימון
למידה מעורבת: טכנולוגיה ושיטות הוראה יעילות בהשכלה גבוהה
מאמר זה מעריך את היישום של למידה מעורבת באקדמיה, ומשווה את יעילותה להוראה מסורתית באמצעות הישגים אקדמיים ואינטראקציה עם התוכן. המחקר מתאר את האתגרים בהפקת תכנים דיגיטליים ומדגיש את התרומה של למידה מעורבת לשיפור תהליך ההוראה בהשכלה גבוהה.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, אייל לייפר
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: הקריה האקדמית אונו
נוכחות הוראה וחברתיות בחללי וירטואליים ולמידה מעורבת
נוכחות הוראה וחברתיות מקוונות מעצימות את תחושת האתגר, היעילות העצמית והמוטיבציה של סטודנטים בקורסים וירטואליים ומעורבים. במחקר משולב שכלל 484 משתתפים ממוסדות בישראל, נמצא שקשרים אלו חלים גם בקורסים וירטואליים וגם בקורסים מעורבים. המחקר ממליץ על עיצוב סביבות למידה תומכות ומשמעותיות להמשך המחקר מנקודת מבט המרצים.
נושא: למידה מקוונת
חוקרים: ד''ר אילן דניאלס רחימי, ד''ר גליה כהן זלכה, ד׳׳ר רויטל כהן
סטטוס: מאמר מחקרי
מממן: מימון עצמי
